AKTUAL5

WYSPA KOH SAMUI

plaże na Koh Samui

Na termometrze jest 31 stopni. Wsiadamy na prom płynący do Koh Samui. Wbrew powszechnym opiniom wcale nie jest zatłoczony. Możemy przebierać z miejsc siedzących oraz leżaków w górnej części. Przeglądam mapę wyspy Koh Samui i zasypiam. Budzę się po 2h, gdy prom dobija do brzegu.
Wyspa Koh Samui przywitała nas ładną pogodą i zlokalizowanym niedaleko placem z garkuchniami. Jestem w domu! Pomyślałam.
Szybko złapaliśmy podwózkę do pensjonatu, który zarezerwowaliśmy dzień wcześniej. Rzuciliśmy plecaki i zaczęliśmy zapoznawać się z wyspą. Koh Samui słynie z cudownych plaż. Ruszyliśmy w poszukiwaniu tych idealnych. Spacer z jednej plaży na drugą, potem następną przeciągnął się do około 5 km. A co najdziwniejsze na całej tej długości spotkaliśmy łącznie 2 osoby na plaży, 2 w wodzie i 2 psy :)
Wieczorem byliśmy umówieni ze znajomymi na wspólną kolację. Magdę i Zbyszka poznaliśmy jeszcze będąc w Parku Khao Sok. Okazało się, że również płyną na wyspę Koh Samui, nie można było takiej okazji przepuścić. Wybraliśmy pięknie usytuowaną restaurację na plaży. Tego dnia pierwszy raz w swoim życiu zjedliśmy krokodyla. W smaku przypominał nieco kurczaka. A Zbyszek dostał największą i najlepiej przyrządzoną rybę! Wieczór zakończyliśmy na plaży obserwując rybaków.

Ranek pojawił się dość szybko. Za szybko. Otwieramy oczy, przeciągamy się i marzymy o gorącej herbacie. Aha - nie mamy. Musieliśmy migiem się ogarnąć. Tego dnia w planach mieliśmy wyprawę na archipelag Ang Thong.
Przed nami 1 godzinny rejs statkiem. Punktem kulminacyjnym jest popularny Ang Thong. Dobijamy do brzegu wyspy Ko Mae Koh. Aby ujrzeć to co widzieliśmy wcześniej na folderach musieliśmy wspiąć się na samą górę.
Startujemy.
Słyszeliśmy, że na początku jest dużo schodów. Gdy wydawało nam się że to już koniec, zakręt i kolejne stopnie. Końcówka była najbardziej męcząca. Spacer utrudniały ostre krawędzie skał i łańcuchy. Ponadto nad nami cały czas wisiała presja czasu. Na wyspie dostaliśmy tylko 2h. Trekking w górę trwał 45 min, tyle samo na zejście, czyli zostaje nam tylko 30 min. Gonimy w górę. A w głowie tylko jedna myśl - dziś zobaczymy Archipelag Ang Thong. Samo wejście na krawędź klifu jest wyzwaniem i daje nieźle w kość, ale widoki później są niezapomniane. Słońce, które powinniśmy kochać staje się coraz bardziej męczące. Ostatnie stopie, liny i w końcu jesteśmy.

Stoimy w bezruchu. Co za widok! Podziwiamy to, co erozja wyrzeźbiła w miękkim wapieniu.
Wyspy archipelagu Ang Thong wyłaniają się z błękitnej, czasem zielonej toni zatoki.
Każda z 42 wysepek archipelagu ma inną niepowtarzalną, poetycką nazwę. Każda jest pokryta wiecznie zieloną roślinnością tropikalną i wreszcie każda zadziwia innym fantazyjnym kształtem. Jest wśród nich Wyspa Nosorożca, Wyspa Smutku Drzewa czy Wyspa Śpiącej Krowy. Spoglądamy na tę ostatnią (Ko Wua Talab), która pełna jest ptaków. Tych drobnych kolorowych zimorodków po brodźce i drapieżne kanie bramińskie i orły bieliki. W głębi wysp nadal kryją się kokosowe zagajniki oraz lesiste wzgórza.
Witamy kolejnych przybyszy brawami i uśmiechem. Udajemy zdziwienie, ze niby ciężko jest ? :) Przecież nasz pot już dawno wyparował a my ochłonęliśmy ;p

Wewnątrz wyspy Ko Mae Koh usytuowane jest jezioro zwane Złotą Misą. Jezioro jest nie słodko, ale słonowodne. Dzieje się tak dlatego, że naturalny tunel podziemny łączy je z morzem. Jezioro ma kształt misy o ćwierćkilometrowej średnicy. Skalny klif, który je otacza rzuca złote refleksy na błękitnozieloną taflę.

Przez wiele lat wyspy archipelagu znajdowały się pod zarządem Królewskiej Marynarki Tajskiej. Dzięki temu zachowały się w niemal dziewiczym stanie. W późniejszych latach zostały objęte ochroną jako Morski Park Narodowy Mu Ko Ang Thong o powierzchni 102 kilometrów kwadratowych.

Z klifu zeszliśmy praktycznie na ostatnią chwilę. Zdążyliśmy jeszcze na łódź długorufową, która zabrała nas na statek. Teraz ruszyliśmy w inną część archipelagu, gdzie przygotowane były kajaki. W planach był 40 minutowy spływ jednak po kilku minutach plany pokrzyżował siarczysty deszcz. Co niektórzy w tym czasie wybrali opcję z nurkowaniem. Są one tutaj dodatkową atrakcją ponieważ w wielu miejscach nic nie zaciemnia barwnego obrazu koralowców. Wróciliśmy na statek, gdzie pachniał już obiad. Droga powrotna nieco się dłużyła. Na wyspę Ko Samui dotarliśmy w godzinach wieczornych. Czyli w sam raz na...kolację! Dziś w menu grillowana ryba w migdałach.

Mimo popularności wyspy Ko Samui zachowano w znacznej mierze jej pierwotne piękno. W głównej mierze dzięki temu, że na wyspie nie wolno stawiać budowli wyższych niż palmy.

Następnego dnia wypożyczyliśmy motorek i objechaliśmy całą wyspę. Urządziliśmy sobie wycieczkę m.in do wodospadu Na Muang, w którym można pływać do woli w słodkiej wodzie. Przyciągnął nas także posąg Wielkiego Buddy przy Big Buddha Beach.
Po całej wyspie porozrzucane są tory gokartowe, formy węży, hodowle motyli. Drogowskazy zachęcały także do obejrzenia "występów" małp z rodziny makaków. Małpy wspinają się po drzewach, znoszą owoce i układają je w torbach.

Ostatni wieczór na wyspie spędziliśmy z Magdą i Zbyszkiem wcinając przysmaki prosto z ulicznych garkuchni.

Na koniec moje ulubione zdjęcia z wyspy Koh Samui :)

koh samui tajlandia
Jedna z plaż na Koh Samui
prom na koh samui tajlandia
Koh Samui
Prom na Koh Samui
koh samui tajlandia
mapa wyspy Koh Samui
przeglądając mapę wyspy Koh Samui ;)
w poszukiwaniu plaży idealnej
towarzysze na jednej z plaż
w poszukiwaniu plaży idealnej
relaks na plaży
ryba tajlandia
Zbyszek i najlepsza ryba!
krewetki tygrysie z grilla
Krewetki tygrysie z grilla Magdy
danie z krokodyla tajlandia
"jeśli nie chcesz mojej zguby krokodyla daj mi luby"
pad thai tajlandia
Atrakcje na wyspie
Posąg Wielkiego Buddy
Koh Samui
ko samui tajlandia big budda
Posąg Wielkiego Buddy
ko samui tajlandia duriany
Durian
Atrakcje na wyspie Koh Samui
Wodospady Koh Samui
ko samui tajlandia słonie
Słonie z pięknymi ciosami
Słonie na wyspie Koh Samui
ko samui tajlandia na muang