AKTUAL5

KOH PHI PHI I ZNAMIĘ TSUNAMI, TAJLANDIA #9

Po atrakcjach północnej i środkowej Tajlandii mieliśmy plan aby druga część naszej wyprawy wiązała się ze zwiedzaniem i odpoczynkiem w południowej części kraju. Czyli tak jak robi chyba większość backpackersów - najpierw zwiedzanie, później relaks :) Na celowniku mieliśmy Ao Nang, Krabi i wyspy. Na pierwszy ogień wyspa Koh Phi Phi.

Pod tą nazwą właściwie kryją się dwie wapienne wyspy: Koh Phi Phi Doh i Koh Phi Phi Leh. Koh Phi Phi Don to dwie skały połączone bardzo wąskim przesmykiem. Właśnie taki krajobraz uczynił z Koh Phi Phi jedną z najładniejszych wysp Tajlandii. My również daliśmy się ponieść opisom w przewodnikach oraz internecie i wyruszyliśmy szukać pięknych widoków. Niestety wyspa nie do końca spełniła nasze oczekiwania.

Koh Phi Phi, Tajlandia, Ko Pi Pi, Tsunami Tajlandia
Koh Phi Phi, Tajlandia

Tę urokliwą wyspę już dawno temu dostrzegł przemysł turystyczny. Oczywiście spodziewaliśmy się tłumów, ale nie aż takich. Po prawie 2 godzinnym rejsie znaleźliśmy się na wyspie i ...nie mieliśmy nawet gdzie postawić nogi. Przeciskając się przez tłumy dotarliśmy wreszcie do naszego bungalowa i zagłębiliśmy się w Koh Phi Phi. Pa paru minutach werdykt był tylko jeden - tak to prawda jest to najbardziej imprezowa wyspa całej Tajlandii, ale i najbardziej wkurzająca! Wszędzie pełno ludzi, przepełnione bary, co pare metrów studio tatuaży, zator na drodze, dyskoteki, imprezy ktore właściwie sie nie kończą. Cała wyspa to jedna wielka impreza :) To juz nie jest dziewicza wyspa z katalogów, nie ma jogi na plaży ;p
Nie narzekałabym, ale przyjechaliśmy tutaj szukać relaksu, odpoczynku - tak bardzo potrzebnego świętego spokoju. Bo tak fajnie jest nic nie robić :) Z planowanych kilku dni zrobiły sie dwa. I było wystarczająco dużo czasu aby zrobić zdjęcia na punktach widokowych, zjeść dania, które bardzo odbiegały od tych w Bangkoku (pomijam to że były duzo droższe bo tego się spodziewaliśmy) i popłynąć na mniejszą Koh Phi Phi Leh.

Urok Koh Phi Phi Don dostrzegliśmy dopiero po dotarciu na punkty widokowe. Na samej górze, gdzie docierają tylko nieliczni - zastaliśmy zupełny spokój. Na Koh Phi Phi jest dość dużo zdjęć obrazujących stan po tsunami, więc nie sposób było o tym nie myśleć. I taki stan przyszedł właśnie tam na górze, gdzie dokładnie można było sobie wyobrazić jak przebiegała tragedia.

26 grudnia 2004r. trzęsienie ziemi o sile 9 stopni w skali Richtera na Oceanie Indyjskim wywołało fale tsunami o wysokości nawet 15m. W ciągu trzech godzin fale uderzyły w wybrzeża kilku państw Azji Południowo-Wschodniej, później także Afryki. Przez środek Koh Phi Phi wody przedostały się z łatwością i pozostawiły ogromne zniszczenia i śmierć. Rząd Tajlandii poinformował o śmierci ok 4900 ludzi, ponad 6000 uznano za zaginionych. Wśród ofiar byli także turyści z całego świata spędzający tu razem z dziećmi święta Bożego Narodzenia.

Dziś nie ma śladu po tsunami z 2004r, poza znakami kierującymi w górne części wyspy na wypadek wystąpienia kolejnej fali. Ale ekosystem wodny narusza nowa, coraz bardziej gęsta zabudowa.

Koh Phi Phi Leh jest mniejszą wysepką niezamieszkałą, ale znaną z plaży Maya Bay. To własnie tutaj kręcony był film "Niebiańska plaża" z udziałem Leonardo Di Caprio. O tym będziecie mogli przeczytać w następnym poście.

JAK MOŻECIE SIĘ DOSTAĆ NA KOH PHI PHI ?

Do Koh Phi Phi Don (Większa wyspa) kursują regularnie promy z Krabi, AoNang, Phuket, Koh Lanta. Na Koh Phi Phi Leh (Mniejsza wysepka z zatoczką Maya Bay) organizowane są codziennie wycieczki objazdowe łodziami motorowymi.