AKTUAL5

NAJPIĘKNIEJSZA KASBA W MAROKU - AIT BEN HADDOU

maroko kasba

Jeśli ktoś z Was oglądał filmy tj. Gladiator, Aleksander czy Gra o tron na pewno skojarzy piękną scenerię ksaru Ajt Bin Haddu (fr.Aït-Ben-Haddou). Kręcono w nim także Jezusa z Nazaretu, Klejnoty Nilu, Mumię, Babel i Królestwo Niebieskie. Ksar lub inna nazwa kasbah leży 30 km od miasta Warzazat (Quarzazate). Jest to nic innego jak zespół budowli otoczonych wysokimi murami. Zbudowane są cegły mułowej, jest to połączenie gliny o dużej zawartości żelaza oraz słomy. Dzięki temu całość ma pomarańczowy, czasem złoty lub różowy kolor. Nadal mieszka w nim kilka rodzin (dokładnie 9), które utrzymują się głównie z wyrobu pamiątek. Reszta mieszka po drugiej stronie rzeki, w nowej części miasta.

Po wejściu na sam szczyt ksaru możemy podziwiać piękną panoramę z Atlasem Wysokim na horyzoncie oraz ruiny dawnego zamku. Od 1987 roku osada Ajt Bin Haddu gości na Liście UNESCO.

To tyle, jeśli chodzi o fakty :) A jak tam się znaleźliśmy ?
Wypożyczyliśmy auto na 4 dni i został nam jeden dzień do wykorzystania. Do ksaru Ajt Bin Haddu można także dojechać autobusem z Quarzazate a także wykupić wycieczkę z tego samego miasta lub z Marrakeszu. Samochód zostawiliśmy przy jednej z restauracji, dodatkowo lokalesi obiecali przypilnować :)
Wstęp do ksaru jest bezpłatny, jednak nieliczni mieszkańcy wykorzystują swoje domy z wieżyczkami i zapraszają do środka. My również daliśmy się namówić jednemu przemiłemu staruszkowi. Za 2 euro mogliśmy zrobić zdjęcia z góry oraz zwiedziliśmy jego dom.
Gdy weszliśmy w dział rękodzieła i pamiątek-Damian miał już na sobie tradycyjny niebieski turban. Po kilkunastu minutach u mnie na głowie pojawiła się czapka z wielbłądziej wełny. Akurat nakrycia głowy bardzo nam się przydały, ponieważ nie dość, że było zimno to jeszcze wiało. Na samym szczycie ksaru spotkaliśmy na prywatnej wycieczce kilku Rosjan i Marokańczyków. Jeden z nich był właścicielem ekskluzywnego  Riadu (Pensjonatu) "Anma" w miejscowości Tarudant 80km od Agadir. Po kilku minutach rozmowy trochę po rosyjsku trochę po angielsku dostaliśmy zaproszenie na kolację z noclegiem. Mamy szczęście do takich spotkań, ale z zaproszenia nie skorzystaliśmy, ponieważ nasze plany skierowane były na północno-wschodnią część Maroka.

Zapraszam do galerii zdjęć :)

Maroko góry atlas
widok z samego szczytu ksaru na "nowszą" część miasta

"dobrze skrojony" turban ;)

Góry Atlas w tle

widok na Ajt Ben Haddou

wewnątrz kasby

kasba Ajt Ben Haddou

gospodarz, który ciepło nas przyjął w swoim domu ... za 2 euro ;)

"nasz" gospodarz :)

maroko kazba
zostawiliśmy po sobie ślad :)

widoki z kasby

most dzielący "starszą" część miasta od "nowszej"