AKTUAL5

OWOCE W TAJLANDII, TARG WODNY DAMNOEN SADUAK

Owoce w Tajlandii, targ wodny w Damnoen Saduak

Jesteśmy w Bangkoku. Plan jest prosty - odwiedzić targi pływające. W zeszłym roku nie starczyło nam czasu aby do nich zajrzeć. Teraz postanowiliśmy nadrobić zaległości. Najprościej i najtaniej jest dostać się tam autobusem. Można oczywiście wykupić jedną z wycieczek w pierwszym lepszym hotelu lub biurze podróży, mieć wszystko podane na tacy i zapłacić 1000-1500 BHT. My woleliśmy 10 razy taniej.

W tym celu musieliśmy najpierw złapać autobus miejski i dojechać do Southern Bus Station a później autobus podmiejski i dojechać do Damnoen Saduak, gdzie znajduje się najpopularniejszy targ wodny. Brzmi dobrze. Ale tak łatwo nie poszło.
Nie spiesząc się rano wyszliśmy w poszukiwaniu autobusu miejskiego oraz jak zawsze jedzenia. To drugie było dla mnie ważniejsze :) Damian skupiał się na mapie i szukał przystanku. Moją uwagę przy jednej z witryn sklepowych przykuł bezdomny, którego widziałam na jednym z filmików w internecie.

No musiałam się zatrzymać i uśmiechnąć do niego. Odwzajemnił :) Swoją drogą filmik naprawdę warto obejrzeć ;)

Damian odnalazł przystanek, nawet podjechał odpowiedni numer autobusu. Wsiadamy i ... zostajemy wyproszeni. Kierowca ma przerwę, ktoś tłumaczy że odjazd za 15 minut. Czekamy, po 15 minutach wsiadamy i znowu zostajemy wyproszeni. Kierowca odjechał sam. Chwila zastanowienia. Pytamy lokalsów jak dostać się do Southern Bus Station. Zdania co do numeru busa są podzielone, a ktoś odesłał nas na drugą stronę. Ok to by wiele wyjaśniało. Po drugiej stronie wsiadamy w pierwotny numer podany przez Damiana. W końcu jedziemy. Ale google maps pokazuje inną trasę. Pytamy wiec panią sprzedającą bilety czy dojedziemy do Southern Bus Station. Odpowiedziała oczywiście, że nie i podpowiedziała aby wysiąść na następnym przystanku i złapać inny numer. Za przejazd nie chciała pieniędzy. Grzecznie jej posłuchaliśmy, wysiedliśmy i złapaliśmy kolejny autobus. Aktualny również nie jechał na stację, ale było nam już wszystko jedno. Wiatr wpadający z okna tak fajnie chłodził. Dojechaliśmy do końca trasy. Byliśmy już bliżej stacji niż początkowo.

Na Southern Bus Station kupiliśmy bilety do Domnoen Saduak. Miejscowość znajduje się ok 100 km od Bangkoku, czyli jakieś 2 godziny jazdy. Za bilety zapłaciliśmy 63 BHT/1 os.

Damnoen Saduak chcieliśmy odwiedzić ze względu na często przewijające się w przewodnikach piękne zdjęcia łodzi wypełnionych po brzegi owocami, sprzedawców w słomkowych kapeluszach a w tle domki na palach. Tak sobie to wyobrażaliśmy. I tak też było, jednak w całej tej scenerii brakowało nieco realizmu.

Ale od początku.

Na przystani z której odpływały łodzie na pływający targ zabito nas ceną - 2000 BHT za łódź. Początkowo zaskoczeni, później już zrezygnowani ruszyliśmy w poszukiwaniu czegoś tańszego. Mieliśmy mieszane uczucia, skoro ceny już od początku są wysokie. Po kilku próbach oraz negocjacjach zdobyliśmy łódź za 500 BHT (1 godzina).
Najlepiej jest zjawić się tutaj rano, kiedy dostępne są wszystkie produkty. Wtedy targ wodny nabiera barw, dźwięków i tętni życiem. Możemy wybierać spośród warzyw, owoców, ciasteczek, przekąsek. Znajdują się tu także stosika z pamiątkami, przyborami kuchennymi, wszelakim rękodziełem.

Targ w większości stanowią wąskie, drewniane łodzie zwane sampanami. Pełnią one funkcje kramów ruchomych. Sprzedażą zajmują się głównie kobiety ubrane w charakterystyczne stroje no bom. Tradycyjne no bom to niebieskie koszule i słomkowe kapelusze. Kobiety jeszcze przed świtem ustawiają wzdłuż brzegu kanału łodzie wyładowane płodami rolnymi, rybami czy kwiatami.

Naszej uwadze nie umknęły spring rolls, które w Tajlandii uwielbiamy oraz owoce, bo to głównie dla nich tu przyjechaliśmy.

Owoce

Łodzie po brzegi wypełnione są bananami, papajami, rambutanami, durianami, chlebowcami, owocami mango czy mangostanów, których miąższ rozpływa się w ustach.
Tajlandia to nieprzebrane bogactwo owoców! To pokusa nie do odparcia. Jest to nie tylko smaczna, ale i pełna witamin i energii przekąska. Wiele z nich widziałam po raz pierwszy w życiu. Potrzebowałam też odwagi by je skosztować.

Chodząc po ulicach Bangkoku za każdym razem szukałam w pobliżu sprzedawców owoców. Ich wózki mają przeszklony przód, na blokach lodu pięknie poukładane są owoce. Po zakupie sprzedawca kroi je i wkłada do torebki. Dostajemy również wykałaczki w charakterze widelczyka. Do niektórych owoców dostaniemy cukier lub sproszkowane chili z solą. Jedząc ananasa połączenie soli z chili świetnie wzbogaca naturalną słodycz tego owocu.

Dżakfrut (jackfruit) należy do największych mięsistych owoców świata. Może ważyć nawet ponad 30 kg. Możemy je jeść i na surowo i po ugotowaniu. Miąższ jest chrupki, twardawy i ma żółte zabarwienie. W smaku jest i słodki i lekko kwaśny, ale przyjemny. Z wyglądu podobny jest do duriana i jeszcze do niedawna oba owoce mi się myliły.
Dżakfrut (jackfruit)

Rambutan (Ngoh) to tzw. włochate owoce, inaczej nazywane śliwkami chińskimi. Ich słodki i półprzeźroczysty miąższ smakuje podobnie jak liczi.
Rambutan
źródło: pinterest.com

Karambola (Ma dun) to słodki, żółty owoc pochodzący z Indii. Inaczej zwany oskomianem. Gdy go przekroimy zyskuje kształt gwiazdy. Miąższ jest lekko chrupiący i słodki.
Karambola

O durianach słyszał chyba każdy. To najdroższy z tajlandzkich owoców. Duriany albo się kocha albo nienawidzi. Dla większości ludzi zapach durianu jest odrażający. Jednak walory smakowe są nieporównywalne. Miąższ jest gąbczasty, nawet smaczny.
Duriany

Gruszka azjatycka (in. japońska, piaskowa, nashi) przypomina kształtem nasze jabłka. Owoc jest jednak cierpki.
Gruszka azjatycka

Mangostan (mangkhut) jest niezwykle słodki podobnie jak Flaszowiec (Noi na), którego miąższ jest dodatkowo papkowaty.
Mangostan
Flaszowiec

I mój ulubiony Smoczy Owoc (Dragon Fruit, Pitaja, Truskawkowa gruszka), którego biały miąższ nie dość, że jest smaczny to zawiera czarne pestki dodające uroku.
Smoczy Owoc

Słodycze

W Tajlandii nie tylko wybór owoców oszałamia każdego. Podobnie jest ze słodyczami. Po głównych posiłkach zwykle nie jemy tam ciężkich deserów. Dostajemy małe porcje, elegancko podane. Są one lekkie i półsłodkie. Bardzo lubiane są kawałki mango lub bananów w śmietance kokosowej. Warto zasmakować małych kawałeczków kasztana wodnego obtoczonego w mące tapiokowej. Tajskim specjałem nieodmienne pozostają ciasteczka-dachówki. Są to rożki z wafelków, wypełnione kokosem, żółtko ugotowane w syropie. Całość posłodzona suszonymi krewetkami, kolendrą i kremem. Przepyszny jest melon pokrojony w kostki, zmieszany z lodem i śmietanką kokosową. Polecam także spróbować plastrów pokrojonego wzdłuż banana umoczonych w kokosie i obtoczonych w mące i dodatkowo usmażonych na chrupko.

Po godzinie 12 atmosfera targu traci na autentyczności. Wtedy docierają turyści z wycieczek zorganizowanych, robi się tłoczno. Czas się zbierać z powrotem do Bangkoku.

Kanał, w którego części zbierają się sprzedawcy łącznie ma 32 km długości. Został on wybudowany w 1866 r.

W połowie XIX w. w domkach na palach mieszkało niemal 90% ludności Bangkoku. Później większość kanałów została zasypana lub zabetonowana. Do dziś zachowało się ich niewiele.

Koszty:

Bilet autobus miejski z dzielnicy Maha Phruttharam do Southern Bus Station: 8 BHT/1os
Bilet podmiejski do Damnoen Saduak: 63 BHT/1 os.
Wypożyczenie łodzi na 1h: 500 BHT
1kg owoców: 40-60 BHT
Spring Rolls porcja: 35 BHT

Zapraszam do galerii zdjęć poniżej:

1. Pamiętam to fantastyczne miejsce! Tyle kolorów i smaków w jednym miejscu. Niesamowite wrażenia! Tym postem narobiłaś mi apetytu. Moje ulubione to liczi i mangustynki. Miałam też okazję spróbować owocu durian. Nie taki diabeł straszny :) Będąc w Tajlandii pamiętam też, że niektóre z owoców podawano nam z solą :) Przyznam, że to niekoniecznie były moje smaki i wolałam je jeść "tradycyjnie". No i muszę dodać, że robisz fantastyczne zdjęcia :)

1. Sama sobie tez narobiłam apetytu, zwłaszcza na mój ulubiony smoczy owoc, ale w PL są drogie..
      Sól czasem bardziej wzbogaca/podkreśla naturalną słodycz owocu, ale osobiście też wole bez ;)

2. A jakie były Twoje wrażenia, jeśli chodzi o zapach duriana? Naprawdę tak strasznie cuchnie? Nie miałam jeszcze okazji się przekonać.
    Części owoców, o których piszesz, w ogóle nie znałam. Liczę, że będę mieć okazję na degustację. Pływający targ wygląda imponująco. Bogactwo barw niesamowite!

3. Nie znałam jedynie tych cierpkich gruszek, ponieważ nigdy wcześniej o nich nie słyszałam. Dobrze jednak wiedzieć! Ostatnio pojechałam specjalnie do jednego z miejscowych sklepów, ponieważ miał być właśnie smoczy owoc, którego w sumie nigdy w sklepach nie spotkałam. Niestety, nie było ani jednej sztuki, wszystko się rozeszło :/
    Sól, chilli i ananas? Mam w domu ananasa, będę musiała wypróbować! Choć może bez soli :p
    Zdjęcia piękne, a miejsce pomimo tego, że jest turystyczne, to chciałabym zobaczyć :)

1. Też często na niego poluje, ale cena mnie powala :)
      Ananasa z solą i chilli warto spróbować :D